Terugblik ACP Kennissessie december 2017: economische impact riviercruise in ACP-regio

Onderzoeksbureau Decisio presenteerde tijdens de ACP Kennissesie de onderzoeksresultaten van het onderzoek naar de economische impact op 7 december 2017 aan de achterban van Amsterdam Cruise Port (ACP). Zij verheugden zich erover dat het onderzoek eindelijk een feitelijke onderbouwing biedt voor indrukken van de markt die zij al veel langer hebben.

Bijna 1700 banen, een jaarlijkse omzet van ruim 200 miljoen euro en een toegevoegde waarde van ruim meer dan 85 miljoen euro per jaar. Dat is de economische impact van de riviercruise in de ACP-regio. Dit blijkt uit onderzoek van Decisio in opdracht van ACP naar de betekenis van de riviercruise voor de regio. Gerwin van der Meulen en Sibren Vegter presenteerde namens Decisio de resultaten van het onderzoek op 7 december 2017.

Onderzoek biedt feitelijke onderbouwing 
Het onderzoek is tevens een prima nulmeting en kan door herhaling steeds meer inzicht verschaffen in groei en ontwikkeling van de sector riviercruise. Door het onderzoek in andere Nederlandse regio’s te houden, ontstaat een vollediger beeld van mogelijkheden voor toerisme via riviercruise in heel Nederland. Zo ontstaat een steeds betrouwbaarder instrument om toerisme over meer Nederlandse regio’s te spreiden. 


Photo credit: Merijn Roubroeks

Amsterdam blijft onmisbaar element
Op de ACP-kennissessie kwam wel de kanttekening dat Amsterdam een onmisbaar element blijft in een riviercruise. Zo verkopen bijvoorbeeld excursies naar het Muiderslot beter als de vesting Amsterdam Castle wordt genoemd. Doel van het onderzoek was het plaatsen van de markt in perspectief door het vaststellen van kerncijfers als onder meer aantal aanlopen, aantallen en herkomstpassagiers, bestedingen, verhouding tussen transit en turnaround passagiers. 

Factor van betekenis
Riviercruise is een economische factor van betekenis voor de regio. De onderzoeksresultaten geven ACP een krachtig argument in de discussie over hoe om te gaan met de grote toestroom van toeristen naar de hoofdstad en omliggende regio.


Photo credit: Merijn Roubroeks

Welvarende, wat oudere gasten 
De gemiddelde riviercruisepassagier blijkt van middelbare leeftijd, behoorlijk welvarend en geïnteresseerd in cultuur en excursies. Het is een groep die iets te besteden heeft en grote interesse heeft in culturele en iconische bezienswaardigheden. 

Passagiers willen comfort
Mensen kiezen voor riviercruise, omdat ze comfortabel willen reizen, veel mooie plaatsen willen zien en vanwege de kleinschaligheid. Verder hebben ze vaak al ervaring opgedaan met zeecruises. Hun informatie halen ze vaak via het reisbureau. Dat hangt samen met de leeftijd van de reizigers en de wens om via persoonlijk reisadvies hun keuze te maken. 

Informatie vaak via het reisbureau
60 procent van de passagiers komen uit intercontinentale landen, waaronder de Verenigde Staten, Canada en Australië. Deze passagiers beginnen of eindigen de cruisevakantie in Amsterdam. Veel transit passagiers in Amsterdam blijken uit Duitsland afkomstig. Onderzoek laat zien dat deze groep toeristen nog steeds vaak hun reisbureau om advies vragen. Meestal zijn de passagiers een echtpaar, hoewel het ook steeds vaker voorkomt dat drie generaties samen de reis doen. 


Photo credit: Merijn Roubroeks

Samenvatting onderzoek
Samenvatting van het onderzoek is te downlaoden via deze link.

 

Docking Facilities

Information on sea cruise
and river cruise berths

Go to Docking Facilities

Destination

Destination information
Amsterdam region

Go to Destinations

Getting Here

Arrival and transfer
information

Go to How to get here

Sea cruiseRiver cruise

See complete calendar

Partners

Amsterdam Marketing

Amsterdam Marketing is the city marketing organisation of the Amsterdam Metropolitan Area, active in the fields of promotion, information, research and services. Our ambition is to put this region on the map as one of the five most attractive metropolitan areas in Europe for its residents, visitors, businesses and influential groups. Under the motto 'I amsterdam', we present the region as a dynamic place to live and work, an attractive travel destination and a test market for innovation.

See all our partners

Latest News

Ship-to-ship LNG bunkeren mogelijk vanaf 2de kwartaal 2019

11-12-2018 17:16:57

Het bedrijf Titan LNG is een samenwerking aangegaan met Havenbedrijf Amsterdam.

.... READ MORE

Naslag Brochure en Website

11-12-2018 10:48:37

In 2017 kwam het verzoek van de rederijen en touroperators, aanwezig bij de (FAM-trip) om een naslagwerk te creëren waarin de ACP regio duidelijk in kaart wordt gebracht. Hierin zouden zij graag zien welke havens er zijn, welke faciliteiten zij hebben en welke trekpleisters in de regio te vinden zijn.

.... READ MORE
News archive

Twitter@AMS_Cruise_Port

Follow us!